UGAL

Conform:                                                                                       
Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011;
Cartei Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi,
Ordinului Ministrului Educaţiei, Cercetării, Tineretului și Sportului nr. 3288/20.02.2012 privind numirea Rectorului,
Consiliul de Administraţie, întrunit în data de 2.04.2015,
 
 
H O T Ă R Ă ȘT E:
 
 
Art. unic. Se aprobă Regulamentul privind obținerea atestatului de abilitare în Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, avizat de CSUD (anexa 1).
Regulamentul se transmite Senatului Universității pentru aprobare.
 
 
RECTOR,
Prof. univ. dr. Iulian Gabriel BÎRSAN
 
 

Anexa 1 la HCA nr. 16 din 02.04.2015

Regulamentul privind  obţinerea atestatului de abilitare în Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați (IOSUD-UDJG)
 
Secţiunea I.  Cadrul legal de referinţă şi terminologie
Art. 1. Cadrul legal de referinţă al prezentului regulament este asigurat de:
a) Legea Educaţiei Naţionale nr. 1/2011 (art. 166, 217 şi 300), cu modificările ulterioare;
b) Codul studiilor universitare de doctorat (HG nr. 681 din 29 iunie 2011);
c) Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5644/2012, privind unele măsuri de organizare şi funcţionare a CNATDCU, cu modificările ulterioare;
d) Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 6560/2012, privind aprobarea standardelor minimale necesare şi obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice din învăţămîntul superior şi a gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare, cu modificările ulterioare (OMEN 4.204 publicat in MO nr.440/18.07.2013);
e) HG nr. 26/2015 privind organizarea şi funcţionarea MECS;
f) Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice nr. 3121/2015 cu privire la aprobarea metodologiei privind organizarea şi desfăşurarea procesului de obţinere a atestatului de abilitare.
Art. 2. Abrevierile folosite în acest regulament au următoarea semnificaţie, definită conform documentelor menţionate la Art.1:
MECS            - Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice
CNATDCU    - Consiliul Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare
IOSUD           - Instituţia Organizatoare de Studii Universitare de Doctorat
CSUD            - Consiliul pentru Studiile Universitare de Doctorat
CSD               - Consiliul Școlii Doctorale
CA                  - Consiliul de administraţie
 
Secţiunea II.  Dispoziţii generale
Art. 3. Abilitarea reprezintă certificarea calităţii unei persoane de a conduce lucrări de doctorat.
Art. 4. Teza de abilitare relevă capacităţile şi performanţele didactice şi de cercetare ale candidatului.
Art. 5. Atestatul de abilitare este acordat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice, la propunerea Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATDCU).
Art. 6.
(1) Atestatul de abilitare se obţine în urma susţinerii în sesiune publică a tezei de abilitare în  instituția organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD), în domeniul solicitat de candidat.
(2) Universitatea„Dunărea de Jos” din Galați, în calitate de instituţie organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD - UDJG) organizează susţinerea în sesiune publică a tezei de abilitare în vederea obţinerii atestatului de abilitare.
Art. 7. Pentru a se înscrie în procesul de acordare a atestatului de abilitare, candidatul trebuie să îndeplinească standardele minimale, identice cu standardele de acordare a titlului de profesor universitar stabilite de CNATDCU şi aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice.
 
Secţiunea III.  Teza de abilitare, dosarul de abilitare şi componenţa comisiei de abilitare
Art. 8.
(1) Teza de abilitare prezintă:
a) în mod succint şi documentat principalele rezultate ştiinţifice originale obţinute de către candidat în cercetarea ştiinţifică, didactică, sportivă, creaţia artistică, după conferirea titlului de doctor, în domeniul de doctorat vizat pentru abilitare, cu indicarea evoluţiei carierei academice, ştiinţifice şi profesionale, precum şi a direcţiilor principale de dezvoltare a acesteia, în contextul global al realizărilor ştiinţifice semnificative şi de actualitate din domeniul de specialitate al autorului tezei de abilitare;
b) capacitatea individuală a candidatului de a coordona echipe de cercetare, de a organiza şi gestiona activităţi didactice, de explicare şi facilitare a învăţării şi cercetării.
(2) Teza de abilitare va avea minimum 40pagini (fără Anexe) şi structura prezentată în Anexa 1. Anexa 1 va include reprint-ul a 5 articole considerate semnificative.
(3) Tezele vor fi indexate pe serii corespunzătoare domeniilor de doctorat în care s-a obţinut abilitarea.
(4) Candidatul poate opta pentru redactarea tezei de abilitare în limba română, caz în care teza va fi însoţită de un rezumat în limba engleză, sau într-o limbă de largă circulaţie internaţională, caz în care teza va fi însoţită de un rezumat în limba română.
Art. 9.
(1) Dosarul candidatului pentru acordarea atestatului de abilitare va include minimum următoarele documente:
a) cererea-tip pentru susţinerea abilitării, avizată de către rector (Anexa 2);
b) fişa de îndeplinire a standardelor minimale, conform criteriilor CNATDCU pentru domeniul în care candidatul doreşte să obțină abilitarea (tiparită + format PDF pe CD);
c) un portofoliu de lucrări ştiinţifice considerate relevante de către candidat, elaborate în domeniul de doctorat vizat (minimum 5 lucrări, în format electronic pe CD);
d) curriculum vitae (model Europass) şi lista de lucrări, semnate de către candidat (tipărit + format PDF pe CD);
e) o declaraţie pe propria răspundere a candidatului privind îndeplinirea standardelor minimale stabilite de CNATDCU şi aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice şi originalitatea lucrărilor ştiinţifice din lista de lucrări;
f) copia legalizată a diplomei de doctor şi, dacă este cazul, copia legalizată a atestatului de recunoaştere sau echivalare a acesteia;
g) documente personale de identificare, în copie simplă: actul de identitate, dovada schimbării numelui în cazul în care numele înscris pe diplomă nu mai coincide cu cel din actul de identitate;
h) teza de abilitare, în format tipărit şi electronic;
(i) în cazul în care documentele prevăzute la lit. f) nu sunt redactate în limba română sau engleză, ele vor fi însoţite de traducerea legalizată în limba română.
Art. 10.
(1) Comisia de specialitate pentru evaluarea tezei de abilitare este alcătuită din 3 membri, specialişti cu renume în domeniul de doctoratvizat de candidat, care deţin calitatea de conducător de doctorat.
(2) Minimum 2 dintre membrii comisiei de specialitate trebuie să nu fie cadre didactice titulare sau cercetători în cadrul UDJG sau în cadrul instituţiei din care provine candidatul, dacă acestea sunt distincte.
(3) Comisia de abilitare trimisă spre aprobare la MECS este propusă de CSUD, pe baza unei liste de propuneri primite de la CSD la care este arondat domeniul de doctorat pentru care se cere abilitarea, după ce o comisie mixtă CSUD - CA a verificat dosarul candidatului și a stabilit că acesta întrunește condițiile de abilitare. La stabilirea propunerii comisiei de abilitare, se va avea în vedere evitarea oricărei incompatibilități (rude de rang 1,2,3, co-autori la lucrări, parteneri în proiecte de cercetare etc.) și numirea a doi specialiști din acelasi colectiv.
 
Secţiunea IV.   Pregătirea  procedurii de abilitare
Art. 11. Dosarul candidatului pentru acordarea atestatului de abilitare se depune la registratura universității, pentru secretariatul Doctorat.
Art. 12.
(1) Prin decizia rectorului, se numeşte o comisie mixtă CSUD – CA constituită din conducători de doctorat, pe baza propunerilor primite de la CSUD și CA, care va analiza îndeplinirea condițiilor de abilitare de către candidații înscriși. Această comisie  va avea un mandat de 1 an.
(2) Comisia mixtă CSUD - CA  verifică îndeplinirea de către candidat a criteriilor minimale, identice cu cele pentru acordarea titlului de profesor universitar aferente domeniului de doctorat vizat de candidat, după carecompletează şi semnează fişa de verificare a îndeplinirii standardelor de către candidat (Anexa 3).
(3) În cazul în care candidatul îndeplineşte cel puţin standardele minimale, pe baza concluziei din Anexa 3 semnată de comisia menţionată la alin (1) şi (2), CSUD demarează procedura de numire a comisiei de abilitare.
(4) În cazul în care comisia mixtă constată că respectivul candidat nu îndeplinește standardele minimale pentru abilitare în domeniul de doctorat pentru care a optat, dacă se consideră oportun, poate cere informaţii suplimentare de la candidat. Dacă şi în urma analizării acestor noi informaţii se constată neîndeplinirea criteriilor minimale de abilitare, CSUD emite o hotărâre de netrimitere la CNATDCU a propunerii de comisie de abilitare şi de sistare a procedurii de abilitare.  Pe baza acestei hotărâri a CSUD, UDJG informează  candidatul că cererea lui este respinsă. Procedura poate fi reluată ulterior, printr-o nouă cerere depusă de candidat.
Art. 13.
(1) În cazul candidaţilor care îndeplinesc condiţiile de abilitare, la cererea CSUD, CSD trimite prin registratura universității o listă cu 5 - 6 specialiști de renume în domeniul de doctorat în care se solicită abilitarea, din țară sau străinătate (maximum 1 persoană), însoțită de scurte CV-uri profesionale ale specialiștilor propuși. Lista de specialiști este stabilită  prin votul direct (50%+1) al membrilor CSD împreună cu conducătorii de doctorat din domeniul în care se solicită abilitarea.   
(2) Pe baza propunerilor primite de la CSD, CSUD stabileşte prin vot direct cu majoritatea de 2/3 a membrilor săi, lista celor trei membri ai comisiei de abilitare. Aceasta propunere este înaintată conducerii UDJG, în vederea trimiterii spre aprobare la MECS.  .
(3) IOSUD – UDJG transmite MECS - CNATDCU propunerile privind  componenţa comisiei de specialitate pentru evaluarea  tezei de abilitare, nu înainte de afişarea pe pagina UDJG a dosarului de abilitare şi a  rezumatului tezei de abilitare.
(4) CNADTCU, prin intermediul comisiei de specialitate aferente domeniului de doctorat vizat, numeşte comisia prevăzută la art. 10. alin (1).
(5) După numirea de către CNADTCU, componenţa comisiei de specialitate pentru susţinerea tezei de abilitare va fi afişată pe site-ul UDJG.
 
Secţiunea V.  Desfăşurarea procedurii de abilitare şi emiterea atestatului de abilitare
Art. 14.
(1) IOSUD - UDJG, după primirea notificării cu privire la aprobarea componenţei comisiei de specialitate pentru susţinerea tezei de abilitare de către CNATDCU, organizează susţinerea publică a tezei de abilitare.
(2) IOSUD - UDJG verifică dacă dosarul candidatului pentru acordarea atestatului de abilitare este complet.
(3) IOSUD - UDJG va publica pe site-ul oficial al instituţiei, la Studii doctorale/Abilitare,  următoarele documente:
a) curriculum vitae şi lista de lucrări;
b) fişa de verificare privind îndeplinirea standardelor minimale;
c) rezumatul tezei de abilitare;
d) componenţa comisiei de specialitate pentru susţinerea tezei de abilitare.
(4) După avizarea comisiei de abilitare de către CNATDCU, biroul Doctorat UDJG va anunţa membrii comisiei de evaluare şi va trimite acestora teza de abilitare si copia dosarului de abilitare, în format electronic.
(5) Data și locul susţinerii publice a tezei de abilitare se vor anunţa pe site-ul web al UDJG şi în locurile speciale pentru anunţuri ale UDJG, cu minimum 10 zile înainte de data susţinerii.
Art. 15. Comisia de specialitate pentru susţinerea tezei de abilitare analizează dosarul de abilitare depus de candidat, înaintea susţinerii publice, şi poate solicita lucrări ştiinţifice sau alte documente relevante pentru activitatea ştiinţifică, profesională şi academică a acestuia.
Art. 16.
(1) Teza de abilitare se susţine, de regulă, în limba română, în cadrul unei sesiuni cu caracter public. La cererea candidatului, cu acordul comisiei de abilitare, teza poate fi susţinută publicîn limba engleză sau într-o altă limbă de largă circulație internațională în care a fost redactată.
(2) Sesiunea de susţinere publică va fi  condusă de  preşedintele comisiei de abilitare ales prin vot de către membrii comisiei.  Susţinerea tezei se desfaşoară  după cum urmează:
- candidatul prezintă  teza  şi perspectivele de dezvoltare în carieră, într-un interval de 45-60 de minute;
- după prezentarea tezei urmează obligatoriu o sesiune de întrebări;
- în cadrul sesiunii de întrebări, de maximum  o oră,  fiecare membru al comisiei  trebuie să pună candidatului cel puţin o întrebare; de asemenea, din public se pot adresa  candidatului întrebări legate de  subiectul tezei şi de  perspectivele dezvoltării ulterioare în cariera, întrebări la care candidatul este obligat să răspundă.
(3) În urma susţinerii publice, comisia de specialitate pentru evaluarea tezei de abilitare întocmeşte un raport de evaluare (Anexa 4) care cuprinde propunerea de acceptare sau respingere a tezei de abilitare, precum şi motivaţia deciziei luate.
Art. 17. IOSUD - UDJG transmite dosarul candidatului, împreună cu raportul prevăzut la art. 16 alin. (3), către Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice - CNATDCU, pentru analiză şi decizie.
Art. 18. Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, prin direcţia de specialitate, verifică conformitatea dosarului, potrivit art. 9 şi art.17. În cazul în care lipsesc elemente din dosar, Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice solicită completarea acestuia. Dacă IOD/IOSUD nu transmite documentele solicitate în termen de 5 zile lucrătoare, dosarul candidatului se returnează.
Art. 19. Comisia de specialitate a CNATDCU analizează dosarul de abilitare şi propune Consiliului general al CNATDCU, după caz, acordarea sau neacordarea atestatului de abilitare, pe baza unei rezoluţii motivate.
Art. 20. Consiliul general al CNATDCU, pe baza rezoluţiei comisiei de specialitate, analizează şi validează, după caz, propunerea de acordare sau de neacordare a atestatului de abilitare.Candidatul poate depune contestaţie la comisia CNATDCU, urmând să primească răspuns în termenul prevăzut de lege.
Art. 21.
(1) Pe baza validării de către CNATDCU a rezoluţiei favorabile de acordare a atestatului de abilitare se emite, pentru fiecare candidat, ordin al ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice.
(2) Ordinul prevăzut la alin. (1) reprezintă atestatul de abilitare.
(3) În urma primirii de la CNATDCU aordinului prevăzut la alin. (1), IOSUD – UDJG va comunica  rezultatul candidatului.
(4) În cazul în care CNATDCU validează rezoluţia de neacordare a atestatului de abilitare, Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice transmite această rezoluţie catre IOSUD - UDJG şi returnează dosarul de abilitare, UDJG având obligaţia ca să comunice rezultatul candidatului.
 
Secţiunea VI.  Dispoziţii finale
Art. 22. După emiterea ordinului prevăzut la art. 17 alin. (1), Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, prin direcţia de specialitate, arhivează dosarul de abilitare, cu excepţia tezei de abilitare, în format tipărit, care se returnează la IOSUD – UDJG.
Art. 23.
(1) IOSUD - UDJG va percepe o taxă pentru susţinerea tezei de abilitare, din care se vor deconta cheltuielile legate de deplasarea, cazarea, diurna și indemnizația membrilor comisiei de abilitare. 
(2) Cuantumul taxei de abilitare este stabilită de Senatul universităţii, la propunerea Consiliului de administraţie.
 
Avizat de membrii CSUD - UDJG în data de 11.03.2015 (prin vot electronic).

 
ANEXA Nr. 1
STRUCTURA TEZEI DE ABILITARE
 
Textul tezei de abilitare va fi redactat, de regulă, cu fonturi TNR 12, la 1,5 rânduri, cu setare pagină tip last custom setting, având următoarea structură:
Coperta exterioară,  particularizată cu însemnele UDJG (format/fișier pus la dispoziție de secretariatul doctorat). Coperta tezei de abilitare se va redacta în aceeaşi limbă ca limba de redactare a tezei de abilitare şi va include numele complet al UDJG, Teză de abilitare, Domeniul de abilitare, Numele candidatului şi Funcţia didactică/ştiinţifică, anul susţinerii, seria tezei de abilitare. Va cuprinde titlul tezei de abilitare în limba română şi în limba engleză;
Coperta interioară (Prima pagină), va include Antet UDJG, Teză de Abilitare, Titlul tezei de abilitare (în limba română şi în limba engleză), nume autor, afilierea autorului (în cazul în care este alta decât UDJG),
Comisia de abilitare, Domeniul de abilitare, Galaţi/anul susţinerii, Seria tezei de abilitare;
Abrevieri;
Cuprins (în limba română);
Cuprins (în limba engleză sau o altă limbă de largă circulaţie internaţională).
A.  Rezumat (minimum 4.000 de caractere, maximum 6.000 de caractere, 2-3 pagini), prezintă sinteza tezei de abilitare. Rezumatul va fi redactat atat în limba engleză, cât şi în limba romană sau o alta limbă.
B.  Carieraprofesionala (minimum 40 pagini, fără Anexe)
      B.1.Realizări ştiinţifice şi profesionale, ulterior obţinerii titlului de doctor, raportate la stadiul actual în domeniu, cu referiri bibliografice la alți autori (secțiunea B. 3.) și la rezultatele ştiinţifice proprii publicate sau brevetate,  încheiate cu concluzii;
      B.2. Planuri de evoluţie şi dezvoltare a carierei, în plan ştiinţific (B2.1) (direcţii de cercetare care urmează a fi dezvoltate) şi în plan academic (B2.2) (direcţii de predare/aplicaţii practice) şi moduri de acţiune (B2.3) vizate pentru punerea în practică a acestora;
       B. 3. Referințe bibliografice.
C. Anexe.
 
Teza va avea o copertă particularizată, cu însemnele UDJG
 
 
ANEXA Nr. 2
 
 
UNIVERSITATEA  „DUNĂREA DE JOS” DIN GALAȚI
 
AVIZAT
Rector,
Prof. dr. ing. Iulian Gabriel BÎRSAN
 
 
 
ÎNDEPLINIRE STANDARDE MINIMALE
         □ DA                      □NU
 
 
 
 
CERERE-TIP
pentru susţinerea tezei de abilitare
 
 
Domnule Rector,
 
 
Subsemnatul/Subsemnata, . . . . . . . . . ., (prenumele şi numele), titular la . . . . . . . . . ., având funcţia de . . . .. . . . . ., solicit prin prezenta susţinerea tezei de abilitare în domeniul de studii universitare de doctorat . . . . .. . . . .
 
Solicit ca procedura de abilitare în domeniul . . . . . . . . . . să se desfăşoare în cadrul Universității „Dunărea de Jos” din Galați.
 
Declar pe propria răspundere că informaţiile prezentate în această cerere şi în dosarul de abilitare corespund realităţii.
 
Doresc să redactez teza în limba……………………și să o susțin public în limba....................
 
 
Data______________________
 
                                                                                                                      Semnătura,
                                                                                                            ________________________
 
 
 
 
 
 
 
 
ANEXA Nr. 3
 
FIȘA DE VERIFICARE A ÎNDEPLINIRII STANDARDELOR MINIMALE
 pentru ocuparea postului didactic de PROFESOR UNIVERSITAR,
în vederea obţineriiatestatului de abilitare
 
 
Candidat____________________________________
 
Domeniul  de abilitare  solicitat________________________________ 
 
 
1. Doctor în ştiinţe în domeniul ......................................................................                                                                                                      
2. Date privind îndeplinirea standardelor minimale naţionale                       DA  ÿ     NU  ÿ
 
Condiţii minimale naționale *** Profesor/Domeniul....................
Punctaj minimal impus Punctaj
propriu
Gradul de îndeplinire
DA NU
A1. Activitatea didactică şi profesională 
Subcriteriile......
 
 
 
     
A2.Activitatea de cercetare
Subcriteriile......
 
 
 
     
A3.  Recunoaşterea şi impactul activităţii
Subcriteriile......
 
 
     

*** Conform OM nr. 6560/2012, MO 890 şi 890bis /27.12.2012privind aprobarea standardelor minimale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice din învăţămîntul superior, cu modificarile ulterioare (OMEN 4.204 publicat in MO nr.440/18.07.2013).

Concluzie:
Domnul/Doamna dr.___________________________ ÎNDEPLINEȘTE CRITERIILE necesare și obligatorii pentru abilitare în Domeniul …………………….
și, în consecinţă, SE PROPUNE  înaintarea unei propuneri de comisie către 
MECS - CNATDCU.
 
SAU
Domnul/Doamna dr.___________________________NU  ÎNDEPLINEȘTE CRITERIILE NECESARE și obligatorii pentru abilitare în Domeniul :__________________,
şi în consecinţă NU SE JUSTIFICĂ  înaintarea unei propuneri de comisie
către  MECS - CNATDCU.
Galați, ................./ 201........                                     
 
Comisie de verificare a standardelor minimale(numită prin decizia rectorului UDJG Nr.../...2015)
Preşedinte:   __________________________/Semnatura­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­_______________
Membri:          __________________________/Semnatura­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­_______________
                        __________________________/Semnatura­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­_______________
 …….. .etc ...............................................................................................................
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ANEXA Nr. 4
 
 
RAPORTUL DE EVALUARE AL COMISIEI DE ABILITARE
Din data de......................
 
NUMELE şi Prenumele candidatului: ..............................................................
Titlul tezei de abilitare/direcţiile principale de cercetare:
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Domeniul de studii universitare de doctorat:.............................................................................
(în care urmează să se confere calitatea de conducător de doctorat)
 
Denumirea Instituţiei Organizatoare de Studii Universitare de Doctorat (IOSUD):Universitatea„Dunărea de Jos” din Galați
 
Punctele tariale tezei de abilitare:
1.
2.
3.
 
Punctele slabeale tezei de abilitare:
1.
2.
3.
 
Rezultatul votului / observaţii / concluziilecomisiei de abilitare se motivează în continuare
................................................................................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................................................................................
 
 
COMISIA DE ABILITARE
Numele şi prenumele                                                        Semnătura
1. ................................................                                ....................................
2. ................................................                                .....................................
3. ................................................                                .....................................
 
 
Facebook Twitter LinkedIn Vkontakte Email